وظایف اصلی لنت ترمز خودرو

/ دسته‌ها: وبلاگ

آشنایی با لنت ترمز خودرو

لنت‌ ترمز یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز خودرو است. آنها معمولاً از مواد مختلفی مانند فلزات، کامپوزیت‌ها یا کربن ساخته می‌شوند. گروه صنعتی اتحاد؛ تولید کننده قطعات خودرو، در ادامه به شما اطلاعاتی را در مورد لنت ترمز خواهد داد. این لنت‌ها به دیسک‌های ترمز یا کاسه چرخ‌ها فشار و اصطکاک را اعمال می‌کنند که این فرایند باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود. لنت‌ ترمز به دلایل ایمنی و عملکرد بسیار مهمی که دارد باید با دقت انتخاب و نگهداری شود. برخی نکات مهم درباره لنت‌ ترمز عبارت‌اند از:

Image

نوع مواد ساخته شده

مواد مورد استفاده در تولید لنت‌های ترمز می‌توانند از جمله فلزات، کربن، سرامیک و کامپوزیت‌های مختلف باشند. هر کدام از این ماده‌ها ویژگی‌های خاص خود و منحصر به فردی دارند که بر عملکرد و عمر مفید لنت ترمز تأثیر می‌گذارد.

تعویض منظم

لنت‌های ترمز به مرور زمان ساییده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. تعویض منظم لنت‌ها به ایمنی و عملکرد صحیح سیستم ترمز کمک می‌کند.

تعمیر و نگهداری منظم

بررسی و نگهداری منظم لنت‌های ترمز، از جمله بررسی ضخامت باقیمانده و وضعیت کلی آنها، می‌تواند مشکلات احتمالی را به موقع شناسایی کرده و جلوی خرابی‌های جدی را بگیرد.

Image

مکان قرار گرفتن لنت ترمز ماشین

مکان قرار گرفتن لنت ترمز با توجه به نوع خودرو و سیستم ترمز از دو حالت زیر خارج نیست؛

  • سیستم ترمز دیسکی (Disc Brakes): در این نوع سیستم ترمز، لنت‌های ترمز بین دو دیسک چرخ (یکی در هر طرف) قرار می‌گیرند. وقتی راننده ترمز می‌زند، لنت‌ها به دیسک‌ها فشار و اصطکاک می‌آورند که باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود.
  • سیستم ترمز کاسه‌ای (Drum Brakes): در این نوع سیستم ترمز، لنت‌های ترمز درون کاسه چرخ  قرار می‌گیرند. وقتی راننده ترمز می‌زند، لنت‌ها به دیواره‌های کاسه چرخ فشار و اصطکاک می‌آورند که باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود.

مراحل کار لنت ترمز خودرو

مراحل کار لنت‌ ترمز خودرو متناسب با نوع سیستم ترمز (دیسکی یا کاسه‌ای) و مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد، اما در کل، مراحل عملکرد لنت‌های ترمز به شرح زیر است:

برای سیستم ترمز دیسکی (Disc Brakes)

  • فشار و اصطکاک: وقتی راننده ترمز می‌زند، سیستم هیدرولیک ترمز لنت‌ها را با فشار به دیسک چرخ می‌چسبانند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.
  • تولید گرما: به دلیل اصطکاک ایجاد شده، گرمای زیادی تولید می‌شود.
  • توقف خودرو: این فرایند ادامه می‌یابد تا خودرو کاملاً توقف شود.

برای سیستم ترمز کاسه‌ای (Drum Brakes)

  • فشار و اصطکاک: وقتی راننده ترمز می‌زند، سیستم هیدرولیک ترمز لنت‌های ترمز را به کاسه چرخ می‌چسباند. اصطکاک بین لنت و دیواره‌های کاسه چرخ باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.
  • تولید گرما: به دلیل اصطکاک ایجاد شده، گرمای زیادی در کاسه چرخ تولید می‌شود.
  • توقف خودرو: فرایند ترمز کردن ادامه می‌یابد تا خودرو کاملاً توقف شود.

Image

اهمیت اصلی لنت ترمز خودرو

اهمیت اصلی لنت‌ ترمز خودرو به خاطر نقش بسیار حیاتی آنها در ایمنی و عملکرد خودرو است. لنت‌های ترمز با ایجاد اصطکاک با دیسک‌ها یا کاسه چرخ‌ها، امکان کنترل سرعت و توقف خودرو را فراهم می‌کنند. عملکرد صحیح لنت‌های ترمز باعث ایجاد محافظت و ایمنی بیشتر برای راننده و سایر سرنشینان خودرو می‌شود. لنت‌های ترمز با کاهش سرعت خودرو و توقف آن، به راننده امکان می‌دهند تا هرچه بهتر بتواند فاصله خود تا سایر اجسام را حفظ کند. لنت‌های ترمز باید در شرایط مختلف جوی بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟

چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟ زمانی که موارد زیر را مشاهده کردید باید بدانید که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است.

  • ضخامت لنت به حداقل مجاز رسیده باشد. (این مقدار برای هر لنت و هر خودرو متفاوت است، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو یا لنت ترمز مراجعه کنید)
  • لنت‌ها خراب یا آسیب دیده باشند. هرگونه شکستگی، ترک خوردگی، سایش نامتعارف و موارد مشابه از جمله خرابی یا آسیب دیدگی لنت شناخته می‌شوند.
  • لرزش یا صداهای غیرعادی از سیستم ترمز بشنوید.
  • عمر مفید لنت‌ها به پایان رسیده و نیاز به تعویض دارند، حتی اگر هیچ علامتی از خرابی آنها وجود نداشته باشد.

Image

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای

لنت‌ ترمز دیسکی و کاسه‌ای دو نوع از اجزای ترمز موجود در خودروهاست که در سیستم‌های ترمز مختلف استفاده می‌شود. این دو نوع لنت ترمز تفاوت‌های مهمی در ساختار و عملکرد دارد. تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ‌ای عبارت‌اند از:

لنت ترمز دیسکی

  • ساختار: لنت‌های ترمز دیسکی بیشتر از مواد فلزی، کربنی یا سرامیکی ساخته می‌شوند و به دیسک‌های ترمز فشار و اصطکاک اعمال می‌کنند.
  • عملکرد: در سیستم ترمز دیسکی، لنت ترمز با ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود.
  • عمر مفید: عمر مفید لنت‌های ترمز دیسکی ممکن است بیشتر باشد، اما بستگی به نوع مواد ساختاری و شرایط استفاده دارد.

لنت ترمز کاسه‌ ای

  • ساختار: لنت‌ ترمز کاسه‌ ای بیشتر از مواد فلزی یا کامپوزیتی ساخته می‌شود و درون کاسه چرخ‌ها قرار می‌گیرد.
  • عملکرد: در سیستم ترمز کاسه‌ای، لنت ترمز با ایجاد اصطکاک با دیواره‌های کاسه چرخ‌ها، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود.
  • عمر مفید: عمر مفید لنت‌های ترمز کاسه‌ای ممکن است کمتر باشد، اما بستگی به نوع مواد ساختاری و شرایط استفاده دارد.

هر دو نوع لنت ترمز دیسکی و کاسه‌ای برای عملکرد صحیح سیستم ترمز خودرو بسیار حیاتی هستند و انتخاب بین آنها بستگی به نوع خودرو دارد. ناگفته نماند که در مسابقات مختلف رانندگی با خودرو، تعمیرکاران حرفه‌ای، نوع سیستم خودرو را با توجه به نیازهای راننده انتخاب می‌کنند.